Gå til hovedindhold

IRIS Læringsdimensioner

Her skal være et citat fra en deltager!

Deltagerens navn mm.

Hvad ønsker vi, at deltagerne får ud af vores aktiviteter? Og hvordan sikrer vi, at det sker?

Kvalitet i undervisning er både et komplekst og til tider kontroversielt emne. Derfor arbejder vi med læringsdimensionerne - et dynamisk værktøj udviklet af Exploratorium i San Fransisco.

Læringsdimensionerne anvender vi til at dokumentere læring samt til at vurdere, om vi lykkes med at give deltagerne en god og meningsfuld oplevelse i vores aktiviteter.

Indhold

Når vi udvikler og evaluerer en aktivitet, stiller vi os altid spørgsmålet: 

Hvad vil vi gerne finde ud af i denne aktivitet? 

For at sikre en grundig og nuanceret proces arbejder vi med følgende tre faser:  

Formøde

  • Inden aktiviteten afholder vi et møde, hvor vi fastlægger, hvilke læringsdimensioner og hvilke (to) indikatorer vi vil fokusere på.

Grøn, gul og rød

  • Under selve aktiviteten er der observatør tilstede, som noterer ift. de aftale dimensioner og indikatorer
    Lige efter aktiviteten samles vi til en kort refleksion, hvor vi vurderer aktiviteten ud fra en rød, gul og grøn model. Hvad fungerede godt, mindre godt eller slet ikke?

Eftermøde 

  • Ugen efter mødes vi med den eller de personer, der har observeret aktiviteten, for en dybere gennemgang af læringsdimensionerne ift. aktiviteten.
  • Vi vurderer vores aktiviteter ud fra en række læringsdimensioner samt tilhørende indikatorer. Fokusområderne afhænger af den enkelte aktivitet og varierer således fra gang til gang.
  • Vi sammenholder dog også læringsdimensionerne på tværs af aktiviteter for på den måde at identificere, om vi forsømmer nogle dimensioner, om de skal opdateres mv. 
  • Læringsdimensionerne er altså afgørende ift. at vurdere deltagernes udbytte af et besøg i IRIS, men også ift. at få et billede af bredde, dybde og niveau i vores aktiviteter.

Målet med læringsdimensionerne er ikke at nå et endeligt facit, men at sikre en kontinuerlig udvikling. Vores udgangspunkt er at ”være på vej i den rigtige retning”, snarere end at nå et fast defineret mål. Værktøjet er altså ikke et måleredskab, men skal forblive et dynamisk hjælpemiddel, der understøtter underviserne i at skabe inspirerende og engagerende undervisning. 

IRIS arbejder således med forskellige tilgange, der kan håndtere de forskellige brugergruppers behov, og det solide didaktiske fundament medvirker desuden til, at vi løbende kan mikse undervisningsformater og teknologier til nye forløb.  

Iris læringsdimensioner

Gennem skabelse og udforskning af medier via produktiv læring, opnår elever værdifulde læringsoplevelser. 

Brug denne struktur til at dokumentere læring og reflektér over, hvordan fysiske rammer, aktiviteter og facilitering understøtter læring. 

  • Samtaler, deler ideer, lytter empatisk og afstemmer med gruppen
  • Giver og modtager anvendelig feedback 

  • Påtager sig forskellige roller baseret på forskellige færdigheder og interesser

  • Deltager aktivt i aktiviteten og i gruppen

  • Viser vilje til at iterere 

  • Anmoder om mere tid

  • Viser nysgerrighed 

  • Fordyber sig

  • Er i ubehaget under processen

  • Vælger en tilgang til at starte

  • Forbinder projektet med tidligere viden

  • Sætter sit eget fokus og benspænd

  • Bruger ydre ressourcer til at nå målet

  • Gennem fejlsøgning viser, hvordan forskellige medier og teknologier interagerer

  • Tester foreløbige ideer

  • Laver observationer og stiller spørgsmål

  • Kobler aktiviteten til personlige interesser og oplevelser

  • Arbejder æstetisk 

  • Udforsker og leger med forskellige muligheder