Filmanmeldelse som podcast
Her skal være et citat fra en deltager!
Skab en spændende og engagerende filmanmeldelse som podcast.
Hvilke elementer skal med for at fange lytterne, og hvordan gør man oplevelsen levende gennem lyd?
Eleverne skal i en podcast anmelde en film, de har set sammen i klassen. Ved hjælp af den norske metode “” dykker vi dybere ned i filmens handling og sætter gang i ”fælleshukommelsen” om, hvad filmen handler om.
Indhold
Klassetrin/aldersgruppe: 7.–10. klasse
Fag: Dansk
- At eleven får viden om, hvordan man laver en filmanmeldelse.
- At eleven lærer, hvordan man opbygger anmeldelsen i parafrase/introduktion, analyse og konklusion.
- At eleven lærer, hvordan man tilføjer lydklip til sin anmeldelse.
Indsæt billede
Det er vigtigt at:
-
Eleverne har grundlæggende it-kendskab.
-
Eleverne har set en film, der kan anmeldes.
-
Læreren har oprettet en kanal på Skoletube, hvor alle elever samt Iris undervisere er inviteret.
Tidsramme:
-
4 lektioner
Sted:
-
Hemsen på Dokk1
Gruppestørrelse:
-
Ca. 4 pr. gruppe dog max 6 grupper
Eleverne optager korte klip ad gangen til deres anmeldelse, baseret på det, de har skrevet, og forsøger at lære det udenad for et mere naturligt udtryk. De vælger tre vigtige scener fra filmen og optager lyden via Zoom-recorder.
Til intro-jinglen finder de tre ultrakorte filmklip, optager dem via Zoom med et minijackkabel, og tilføjer musik. Det hele samles i Soundation på Skoletube.
Til outro-jinglen vælger de en fanfare eller en afsluttende lyd, som afspilles efter, de har givet filmen stjerner, vafler eller lignende. De kan også tilføje en lyd, der markerer, hvor mange stjerner filmen har fået.