Gå til hovedindhold

Projektormapping

Her skal være et citat fra en deltager!

Deltagerens navn mm.

Prøv kræfter med digital tegning og skab dit eget interaktive visuelle udtryk!

Eleverne får mulighed for at udforske deres kreative side, når vi stiller vores iPads med Apple pencils til rådighed for dem.

Her får de et crash course i digital tegning, hvor de lærer basale teknikker i et digitalt tegneprogram. Elevernes produkt bliver til slut sammensat til et samlet visuelt udtryk, og bliver 3D-projekteret på et større møbel midt i rummet.

Lad jer endelig ikke skræmme af tegne- og teknikdelen. Vi sørger for, at forløbet er tilgængeligt for alle - uanset forudgående tegne- og teknisk erfaring!

Indhold

Klassetrin/aldersgruppe: 7.-10. klasse

Fag: Billedkunst, Matematik

  • At eleverne får mulighed for at træne deres kreative muskel.
  • At give eleverne en visuel forståelse for, hvordan matematik og computerkode hænger sammen.
  • At eleverne lærer, hvordan samskabelse kan være en forudsætning for professionelt samarbejde i de kreative fag.
  • At give eleverne en forståelse for, hvordan teknologi kan virke i samspil med billedkunst.
  • At give eleverne en oplevelse af, hvordan kreativitet og logik kan komplementere hinanden.

Indsæt billede

Tidsramme: 
  • 4 timer inkl. pauser
Sted: 
  •  IRIS Lab på DOKK1

Gruppestørrelse:  
  • Eleverne arbejder primært individuelt på hvert deres device, men kan med fordel sidde i grupper med klassekammerater, der tænker og arbejder forskelligt fra dem selv.

Eleverne introduceres kort til hvilket formål deres tegninger kommer til at have, og hvordan disse hver især ender med at indgå i den samlede visuelle grafik.

Herefter følger en introduktion til, hvad projektormapping er for et koncept, og hvordan det taler sammen historisk med en række subkulturer indenfor design, kunst, programmering, matematik, datalogi og .

Eleverne får udleveret iPads hver især, hvor der vil være en fælles introduktion til tegneprogrammet Procreate. Her gennemgås de kernefunktioner man skal kende til for at bruge programmet, så alle starter med en fælles grundforståelse. Programmet er i sig selv meget intuitivt, og gennem brugen af Apple Pencils vil selve den kreative proces minde meget om almindelig tegning, dog med digital assistance. 

Vi sørger naturligvis for, at de elever, som føler sig mindre komfortable med tegning, mødes med forståelse og omsorg, og tegneaktiviteten er sat sammen på en måde, så alle kan være med, selvom de ikke har stor erfaring med tegning.

Dagen rundes af med, at eleverne ser deres tegninger indgå i en projekteret mapping på vores store møbel midt i rummet, og de vil i den forbindelse have mulighed for at interagere med grafikken gennem et interaktivt lag indbygget i måden, grafikken tegnes på.

Selvom projektormapping kan lyde meget teknisk og nørdet, så skal vores formidlere nok sørge for, at det hele bliver forklaret i forståeligt og tilgængeligt sprog, og at eleverne ikke mindst får en sjov og kreativ dag med en aktivitet, de med næsten 100% sansynlighed ikke har prøvet før!

Kontakt IRIS lab

E-mail: iris@aarhus.dk