1. Bibliotekernes rolle i en digitaliseret verden
Biblioteker har en unik position som det fælles tredje sted i samfundet, hvor mennesker på tværs af generationer og baggrunde kan mødes og interagere. Dette skaber et inkluderende miljø, hvor der opstår muligheder for udveksling af idéer og erfaringer

Biblioteker har altid været steder, hvor folk har søgt viden.
Hvor det tidligere var bøgerne, som var omdrejningspunktet, favner bibliotekerne nu alle de medier, der tilsammen udgør vores virkelighed. En virkelighed, der i høj grad er defineret af digitale, visuelle fortællinger, og hvor mediernes betydning har støre og større indflydelse på vores liv og hverdag. Det gælder i særdeleshed for børn- og unge. Deres vaner, sprog og relationer påvirkes af de sociale medier, som også spiller en afgørende rolle i forhold til deres identitetsudvikling. Brug af sociale medier indebærer dog også risici, som gør det nødvendigt, at børn og unge lærer at bruge medierne på en hensigtsmæssig måde, hvor de hverken skader dem selv eller andre.
I Danmark har vi længe haft en stærk tradition for at styrke borgernes mediekompetencer, men i en tid, hvor sociale medier og moderne teknologier udvikler sig hurtigere og bliver stadig mere komplekse, er der behov for at intensivere dette arbejde. Mange aktører er allerede i fuld gang, men bibliotekerne udgør en vigtig aktør, da de med deres unikke og trygge rammer er et oplagt sted til at udvikle praktiske aktiviteter, der styrker borgernes livslange læring samt evne til at forstå, bruge og kritisk reflektere over de medier og teknologier, de selv er storforbrugere af.
Derfor har vi i 2025 åbnet det mediepædagogisk lab, IRIS, på Hovedbiblioteketi Aarhus og etableret mindre satellitter på foreløbig to af byens lokale biblioteker; Gellerup og Solbjerg.Hovedbiblioteket (Dokk1) er med sin centrale placering, størrelse og brede appel den ideelle placering for IRIS lab, der både skal favne besøg af skoleklasser og institutioner samt have aktiviteter for fritidsbrugere.