Fremtidens Skole
Det var spændende at interviewe forskellige mennesker om skolen. Og vildt med ham den ældre mand, der fortalte, at han fik tæsk af læreren.
Skab en nuanceret historie, hvor du udforsker forskellige synspunkter og perspektiver.
Ved at producere en lille film får eleverne mulighed for at sætte deres oplevelser med skolen i spil, samtidig med at de lærer de grundlæggende teknikker i dokumentarfilm-håndværket.
Indhold
Klassetrin/aldersgruppe: 4. – 6. klasse
Fag: Dansk, historie
-
At eleverne kan lave en dokumentar-reportage, hvor kilder fortæller om deres egne oplevelser i skolen og om, hvad de håber eller ønsker fremtidens skole skal være.
-
At eleverne lærer at interviewe.
-
At eleverne lærer at lave en interessant billedhistorie.
- At eleverne lærer at arbejde med flere forskellige synspunkter og give dem plads i en samlet historie.
Tidsramme:
- 4 lektioner
Lokation:
-
IRIS Lab på Dokk1 og udenfor
Materialer:
-
Eleverne får adgang til læringsmaterialer om interview og historieudvikling, og på produktionsdagen får de udleveret mikrofoner, som passer til deres egne mobiltelefoner.
Inden produktionsforløbet øver eleverne sig i at lave interviews, hvor de fokuserer på at stille de rette spørgsmål. De kan vælge de bedste klip og vise dem for hinanden. Øvelsen giver en fornemmelse af, hvordan et klassisk interview struktureres. Hvis der er tid, arbejdes der også med billedhistorie.
Under produktionsforløbet får eleverne korte oplæg om dokumentarfilm-håndværk, og de optager og redigerer deres film. Der gives løbende feedback, og i slutningen af dagen ser vi nogle af de færdige film.
Efter forløbet bruges filmene som udgangspunkt for en diskussion om, hvad skole er, og hvad den bør være.